Tervetuloa tuuppaamaan!
Kuva Pixabay |
Sitten Venäjän hyökkäys Ukrainaan teki minusta kertaheitolla tietoisen siitä, että en edes tiedä mistä käyttämäni energia Suomeen tulee.
Keskivertosuomalaisen hiilijalanjälki on noin 10 000 kg vuodessa, josta suuri osa, lähes 30%, syntyy liikkumisesta paikasta toiseen. Liikenteen ja matkailun aiheuttama hiilijalanjälki on selkeästi korkeampi kuin mitä asumisesta (20%) tai ruokailusta (18%) syntyy.
Liikkumisen hiilijalanjäljestä lähes kolme neljännestä syntyy henkilöautolla ajamisesta. Seuraavaksi suurin päästöjen tuottaja on lentomatkailu. Kaikki muut liikuntamuodot näyttävätkin päästöjen osalta marginaalisilta näihin kahteen verrattuna.
Kuva Klaus Prange Pixabay |
Suomessa käytössä olevista autoista lähes kaikki kulkevat bensiinillä tai dieselillä, joka valmistetaan raakaöljystä. Raakaöljystä suurin osa, noin 85%, tulee Venäjältä. Vähentämällä automatkailua vähennämme suoraan myös energiariippuvuutta Venäjästä.
Autolla matkustaminen on kuitenkin niin helppoa ja mukavaa. Mistä löydän kaiken motivaation ja tarmon, jota muutoksen tekeminen vaatii?
Seuraavassa muutama autoilun vähentämiseen kehitetty tuuppaus.
Itse kutakin hieman kirpaisee, kun joutuu maksamaan auton pysäköimisestä, toisinaan aika paljonkin. Jos pysäköinnin maksaminen perustuu kuukausimaksuun, voidaan kokeilla vaikuttaako maksutavan muutos autoilun määrään. Kuukausimaksun muuttaminen päivittäiseksi maksutapahtumaksi voi innostaa autoilijoita jättämään autonsa useammin kotiin, koska siinä säästää rahaa. Vaihtoehtoisesti kuukausimaksusta voidaan vähentää ne päivät, jolloin autoilija ei pysäköintipaikkaansa käytä.
Autoilun aikavarkaat näkyviin
Autolla matkustaminen tuntuu tavallisesti nopeammalta tavalta siirtyä paikasta toiseen kuin julkiset liikennevälineet tai pyöräily. Autoiluun liittyvistä aikavarkaista kannattaa kuitenkin muistutella, sillä parkkipaikan etsiminen, tankin täyttäminen ja jäätyneiden auton ikkunoiden raaputtaminen lisäävät autolla kulkemisen matka-aikaa. Ehkä pyöräillen tai junalla olisikin nopeammin perillä.
Kuva Pixabay |
Työmatkaliikunnalla lisää terveyttä ja vähemmän ilmastopäästöjä
Kodin ja työpaikan välisestä matkustamisesta syntyy merkittävä osa autoilun aiheuttamista ilmastopäästöistä. Hybridityön yleistyessä matkustaminen vähenee, mutta voisiko sitä vähentää vielä enemmän pyöräilemällä tai kävelemällä työmatkat? Energiaa säästyy, ilmastopäästöt vähenevät ja liikunnan lisääminen vaikuttaa myönteisesti terveyteen ja hyvinvointiin. Suorien terveyshyötyjen saaminen voi olla yhtenä motivaatiota lisäävänä tekijänä muutoksessa.
Anna puhelimen auttaa reitin valinnassa
Puhelimessa käytettävä sovellus voi antaa automaattisesti henkilökohtaisia vinkkejä kestävistä matkustusvaihtoehdoista. Puhelimen etuna on, että se tietää mitä teemme, missä liikumme ja miten valitsemamme liikkumisen tavat vaikuttavat ympäristöön. Vinkit voivat olla yleisiä matkustamiseen liittyviä vihjeitä tai ne voivat antaa neuvoja lähellä olevista matkavaihtoehdoista. Ehkä hyviä valintoja on helpompi tehdä, jos saamme vinkin juuri sillä hetkellä kun sille on käyttöä..
Minulle kyllä sopii, että joku auttaa tekemään ympäristön kannalta parempia valintoja. Käyttäytymisen ja vakiintuneiden tapojen muuttaminen on vaikeaa, siksi kaikki apu on tervetullutta.
Ymmärrän kyllä, että olen etuoikeutettu ihminen, jolla on päivittäin mahdollisuus käyttää kohtuuhintaista ja hyvin toimivaa julkista liikennettä. Näin ei ole kaikkialla Suomessa ja silloin henkilöauton käyttäminen on välttämätöntä. Siksi onkin tärkeää, että juuri minä joka voin valita, vähennän kaikkea turhaa autoilua.
Kommentit
Lähetä kommentti